Leksjon 2
Om TegnStart
Leksjon 2 er andre del av en språkprogramserie for en intensiv språkinnlæring i norsk tegnspråk.
TegnStart er en nettressurs med mange ulike aktiviteter. Den er ment for selvstudium i tegnspråk for nybegynnere, men den egner seg også til bruk i organisert tegnspråkundervisning.
Brukere av TegnStart bør kunne lese norske skriftlige tekster da oppgaveinstrukser og språkteoretiske temaer blir presentert som skriftlig tekst. De tegnspråklige ytringene er også linket til skriftlig tekst, på setnings- og tegnnivå. Denne skriftlige teksten er ment som støtte til avlesningen av de tegnspråklige ytringene.
Målet med TegnStart er å gi nybegynnere:
- En gryende forståelse av hva tegnspråk er.
- Ferdigheter til å avlese og produsere tegnspråklige ytringer slik at en våger å bruke sin nyervervede tegnspråkkompetanse i møte med døve.
- Inspirasjon til å lære mer tegnspråk.
Språkprogrammet rommer ulike øvelser som spenner fra gloseøvelser og grammatikkøvelser til kommunikative øvelser. Det er knyttet noe teori til de emnene det fokuseres på i øvelsene.
Når du nå skal i gang med å lære norsk tegnspråk er det viktig at du gjentar på tegnspråk det som aktørene sier. Da øver du ikke bare inn enkelttegn, men også tegnspråkets setningsoppbygging. Husk at slik du ser personen på skjermen, slik skal også andre se deg når du utfører tegnene. Enhåndstegn kan utføres med høyre eller venstre hånd. Bruk den hånden som føles naturlig for deg.
Det er veldig viktig at du later som om du kommuniserer med aktørene i TegnStart-serien!
Svar på tegnspråk når aktørene stiller spørsmål. Har du kommentarer til det som blir fortalt, prøv å si dem på tegnspråk. Presenter deg selv på tegnspråk til aktørene. Bruk fantasien og snakk mest mulig til aktørene. For din språkinnlæring vil det beste være om du får kontakt med et tegnspråkmiljø slik at du får praktisert tegnspråket i naturlige situasjoner, men nå er det ikke alle forunt å ha et tegnspråkmiljø i nærheten av der en bor. Det kan være en idé å få med seg flere til å lære seg tegnspråk. Det vil gi mer naturlige kommunikasjonssituasjoner enn å prate med aktørene i TegnStart.
TegnStart er en del av læremiddelpakken i ”Se mitt språk!” I utarbeidelsen av serien har vi i språkteoretiske temaer tatt utgangspunkt i språkboken ”Se mitt Språk!” av Ann Kristin Malmquist og Nora Edwardsen Mosand.
Oppbygningen til TegnStart
Ulike funksjoner
Kom igang med TegnStart – startsiden
Klikk på instruks.
Du blir nå presentert for to valg:
- Begynne med leksjon 2, klikk på kula
- For veiledning klikk på PC-skjermen under lerretet.
Hovedsiden til leksjon 2
Tema for leksjon 2: Familien.
Teksten er delt inn i flere avsnitt. Klikk på personene øverst på lerretet for å komme til de ulike avsnittene. For å komme tilbake til første avsnitt i teksten klikker du på huset nederst i høyre hjørne.
Din oppgave er å øve deg i å avlese det som blir sagt på tegnspråk. Til å hjelpe deg har du den norske oversettelsen og glosseboksen. Klikker du på en setning i den norske oversettelsen blir den aktuelle tegnspråkytringen avspilt i videovinduet. Klikker du på glossene i glosseboksen får du se ett og ett tegn i ytringen. Klikker du på playknappen under videovinduet avspilles hele avsnittet.
Hvis du synes det er vanskelig å avlese, kan du gå inn i glosemodulen og øve deg på glosene og undertemaene: kroppen, klær og farger og persontegn.
For å gå tilbake til første avsnitt i teksten klikker du på huset nederst i høyre hjørne. Din oppgave er å øve deg i å avlese det som blir sagt på tegnspråk.
Til å hjelpe deg har du den norske oversettelsen og glosseboksen. Klikker du på en setning i den norske oversettelsen, blir den aktuelle tegnspråk- ytringen avspilt i videovinduet. Klikker du på glossene i glosseboksen får du se et og et tegn i ytringen. Klikker du på avspillingssymbolet under videovinduet avspilles hele avsnittet.
Hovedsiden til glosemodulen
Her er en oversikt over alle de nye tegnene i leksjon 2.
Du spiller av tegnene ved å klikke på ordene i ordlisten. Øv deg på tegnene: Løft opp hendene og herm så godt du kan! Har du et webkamera, kan du ta opptak av deg selv og sammenligne dette med aktøren på skjermen.
Når du synes du kan en del tegn, klikk da på klaffen Test.
I den generelle gloselisten (knapp ved siden av Instruks) finner du tegnene fra både leksjon 1 og 2.
Gloser – test deg selv
Oppgaven er å avlese tegn og deretter velge riktig svaralternativ. Du velger svaralternativ ved å klikke på knappen foran det aktuelle svaralternativet. Respons blir gitt av lærer, samt det gis en statistikk som bl.a. viser antall riktige svar.
Klikk på Nytt tegn for avspilling av nye tegn. Ønsker du å se et tegn flere ganger velger du Gjenta tegnet.
Gloser – talltegn
Her kan du lese om flermorfemiske talltegn, samt se noen eksempler på slike talltegn ved å klikke på teksten med blå skrift.
Oppgave til glosemodulen – kroppen
Her blir du presentert for nye tegn, påpekende tegn, som refererer til kroppsdeler. I disse tegnene har hånden/hendene enten kontakt med en kroppsdel eller en bevegelse i retning mot en kroppsdel. Vi tror dette hjelper deg til å forstå tegnenes betydning. I alle fall er det en test på det.
Klikk på Start oppgaven. Et tegn vil da bli avspilt i videovinduet. Oppgaven er å avlese tegnet for så å klikke på det norske ordet i venstre kolonne som har samme betydning som det aktuelle tegnet.
Svarer du riktig blir den aktuelle kroppsdelen markert på personen på lerretet og et nytt tegn spilles av i videovinduet. Feil svar blir markert med sure ansiktsfjes. Klikk på fasitknappen for å få vite rett svar.
Når oppgaven er løst kan du se tegnene om igjen ved å klikke på ordene i kolonnen.
Oppgave til glosemodulen – klær og farger – klær
Oppgaven er å kle på disse 6 personene. Klikk på den du vil begynne med. Klikk deretter på Start oppgaven og følg de instrukser som blir gitt på tegnspråk.
Du kler på personen ved å klikke på de aktuelle plaggene i høyre kolonne. Personen selv gir beskjed hvis du klikker på feil plagg. Klikker du på fasitknappen vil ruten med det rette plagget bli markert.
Du kan gå tilbake til resten av gjengen ved å klikke på tilbakeknappen.
Oppgave til glosemodulen – klær og farger – farger
Gjengen her er ikke fornøyd med fargene på klærne sine.
Din oppgave er å endre fargene slik at de blir fornøyde. Klikk på den du vil begynne med og følg de instrukser som blir gitt på tegnspråk.
Du endrer fargene på klærne ved å klikke på malingsspannet med den ønskede fargen. En malerpensel med den aktuelle fargen vises ved det malingsspannet du har valgt. Klikk deretter på det aktuelle plagget. Personen selv gir beskjed hvis du velger feil farge eller feil klesplagg, eller begge deler! Klikker du på fasitknappen får du en skriftlig respons på hva som er de riktige valgene.
Du kan gå tilbake til resten av gjengen ved å klikke på tilbakeknappen.
Oppgave til glosemodulen – persontegn
Tema for denne siden er persontegn. For å spille av eksemplene klikker du i teksten som er markert med blå farge.
Skriv ut teksten hvis du synes det er tungt å lese så mye tekst på skjermen.
Oppgave til glosemodulen – persontegn – test 1
Velg først hvilket alfabet du vil jobbe med. Oppgaven er å avlese hvilket av de 16 navnene som bokstaveres i rammen med håndformer. Når du har avlest hvilket navn det er, drar du boksen med det aktuelle navnet bort til håndformene. Slipp boksen når du ser en oransje ramme rundt håndformene. Er det riktig navn, kommer bokstavene frem ved håndformene og persontegnet spilles av i videovinduet. Boksen med det skriftlige navnet får også en mørkere farge. Ønsker du å se persontegnet om igjen, klikker du på denne boksen.
Dras feil navn bort til håndformene skjer ikke annet enn at boksen går tilbake til utgangspunktet. Holder du nede fasitknappen blir den rette boksen/navnet markert.
For å gå videre i oppgaven klikker du på Nytt navn.
Smilefjes brukes som respons i denne oppgaven.
Øv deg på persontegnene! I Test 2 er oppgaven å avlese persontegn.
Oppgave til glosemodulen – persontegn – test 2
Klikk på en av boksene hvor det står persontegn. Et persontegn spilles da av i videovinduet. Dra boksen til det tomme feltet bak navnet som persontegnet står til, og slipp boksen. Fortsett slik til alle persontegnboksene er riktig plassert.
Hvis en persontegnboks plasseres feil går den tilbake til utgangspunktet. For å gjøre bruk av fasitknappen må en av persontegnboksene være aktive.
Hovedside til grammatikkmodulen
Her kan du lese om hvordan tegnspråkets oppbygning er påvirket av at det er et visuelt-gestuelt språk.
For å spille av eksemplene klikker du i teksten som er markert med blå farge. Skriv ut teksten hvis du synes det er tungt å lese så mye tekst på skjermen. Vi anbefaler at du leser dette før du begynner med oppgavene her i grammatikkmodulen.
Oppgave til grammatikkmodulen – test det ikoniske – enkelttegn
Oppgaven er å avlese enkelttegn. Dette er mer en test på om det er mulig å forstå betydningen til tegn ut fra deres ikonisitet.
Du blir her presentert for tegn som du ikke har møtt i TegnStart 1 eller andre steder her i TegnStart 2. Til hvert tegn er det 6 svaralternativ. Klikk på knappen foran det svaralternativet du mener er riktig. For hvert riktige svar kommer det frem et bilde i en av rutene under svaralternativene. Velger du feil svaralternativ blir en av rutene svart.
Målet for oppgaven (testen) er at ingen av rutene skal være svarte. Klarer du å få frem hele bildet har du avslørt hovedtema til TegnStart 3.
Når du har sett igjennom alle tegnene kommer det opp en gloseliste over de tegnene som er i denne oppgaven.
Tegnene i oppgaven vil komme med i den generelle gloselisten i TegnStart 3.
Oppgave til grammatikkmodulen – test det ikoniske – setninger
Det kan være en fordel om du har gjennomgått Enkelttegn før du begynner på Setninger. Dette fordi tegnene fra Enkelttegn nå blir presentert i en språklig sammenheng.
Klikk på en av setningsboksene. En tegnspråkytring spilles da av i videovinduet. Du skal plassere den aktive boksen foran den norske setningen som du mener gir den rette oversettelsen. Boksen spretter tilbake til utgangspunktet hvis den plasseres foran feil setning.
Når du har plassert de 6 setningene på riktig plass får du mulighet til å klikke frem 6 nye setninger. Oppgaven inneholder til sammen 30 setninger. Når du har løst hele oppgaven får du tilgang på en gloseliste over tegnene som er i oppgaven.
Tegnene i oppgaven vil komme med i den generelle gloselisten i TegnStart 3.
Oppgave til grammatikkmodulen – marker for riktig håndform
Oppgaven er å markere hvilken håndform handlingstegnet (verbet) har i den aktuelle tegnspråksetningen. For å spille av setningene, klikk på playknappen foran setningene.
I den norske oversettelsen er ordet som tilsvarer handlingstegnets betydning, uthevet med blå skrift. Vil du kun se handlingstegnene klikker du på ordet med blå skrift. Du kan også bruke glosseboksen.
Du velger håndform ved å klikke på dem. For de tegnene der høyre og venstre hånd har ulik håndform, er det håndformen til den aktive hånden (høyre hånd) som skal markeres.
Når håndformene i alle oppgavene (1-8) er markert får du mulighet til å aktivisere gloselisten.
Du kan hoppe mellom de ulike oppgavene (1-8) uten at dine markeringer forsvinner.
Lykke til!
Oppgave til grammatikkmodulen – sett inn riktig tegn
Oppgaven er å plassere rett tegn i feltet bak de ufullstendige setningene. For å spille av en tegnspråksetning klikker du på de ufullstendige setningene. Klikk på boksene med like ord for å se de tegnene som skal plasseres i de lyse feltene bak setningene. Dra boksene bort til riktig felt og slipp dem der. En tegnspråksetning vil da spilles av.
Respons blir gitt av aktøren i videovinduet, lærer og ved bruk av tegninger og ansiktsfjes. Dersom du har plassert boksene feil, kan du dra boksene bort fra feltet for så velge en ny boks/tegn.
For å kunne bruke fasit må du først aktivere en av de fire boksene med like ord, og deretter klikke på fasit. Når de fire boksene er riktig plassert får du mulighet til å aktivere gloselisten.
For å gå videre klikker du på tallene øverst på lerretet.
NB! Oppgavene som du har løst, blir ikke lagret når du går videre til neste side i oppgavemodulen.
Hovedsiden til kommunikasjonsmodulen
Her kan du lese om kommunikasjonsstrategier som kan være til hjelp for å gjøre seg forstått.
Skriv ut teksten hvis du synes det er tungt å lese så mye tekst på skjermen.
Oppgaver til kommunikasjonsmodulen – flere uttrykksmåter
Du velger en samtale ved å klikke på et av bildene nederst på lerretet.
Til å hjelpe deg har du den norske oversettelsen og glosseboksen. Klikker du på en setning i den norske oversettelsen blir den aktuelle tegnspråkytringen avspilt i videovinduet. Klikker du på glossene i glosseboksen får du se et og et tegn i ytringen.
Klikker du på playknappen under videovinduet avspilles hele avsnittet.
Oppgaver til kommunikasjonsmodulen – hvem snakker de om?
Oppgaven er å avlese 6 dialoger og finne ut hvem det er de snakker om. For å få frem en av dialogene klikker du på Ny dialog. Når du har sett dialogen klikker du på den personen på lerretet som du mener de snakket om. Klikker du på fasitknappen blir den personen som det er blitt snakket om markert ut på lerretet.
Respons blir gitt av lærer.
Har du klikket på rett person får du tilgang på en norsk oversettelse av samtalen. Klikker du på en setning blir den aktuelle tegnspråkytringen avspilt i videovinduet. Du kan også gjøre bruk av glosseboksen.
Oppgaver til kommunikasjonsmodulen – hvem er du?
Oppgaven er å avlese 16 spørsmål og svare på disse på tegnspråk. For å spille av et spørsmål klikker du på Spørsmål 1, Spørsmål 2 osv. Prøv å få sagt mest mulig på tegnspråk.
Hvem liker ikke å prate om seg selv! 😉
Til slutt noen kommentarer til den norske oversettelsen og teksten i glosseboksen
Norsk oversettelse:
Når vi har lenket den norske oversettelsen til tegnspråkteksten har vi i hovedsak lenket etter meningsinnhold. I materialet kan det derfor være to tegnspråksetninger (eller flere) innenfor en og samme lenke. Du vil også finne eksempler på at en tegnspråksetning er oversatt med flere norske setninger. Men vi har prøvd å legge den norske oversettelsen så tett opp til tegnspråkteksten som mulig. Dette fordi vi tror det kan være til hjelp i arbeidet med tegnspråkteksten.
Glosseboksen:
Her er hvert enkelt tegn i setningene lenket for seg. Tegnene har vi gitt et norsk ord (gloss), som antyder tegnets betydning.
Noen forklaringer til selve glossingen
Vi glosser tegn med fast betydning med store bokstaver. Tegn som ikke har fast betydning, dvs. at betydningen til tegnet blir bestemt av den sammenhengen det inngår i, glosses med små bokstaver. Tegn som er modifisert og gjennom det fått en tilleggsbetydning glosses med en gloss for tegnets grunnbetydning og så følger en beskrivelse av tilleggsbetydningen med små bokstaver.
Peking har på tegnspråk mange forskjellige funksjoner. Vi har i glossingen valgt kun å skille ut den pekingen som har pronominell funksjon.
- Peketegn med betydningen han/hun/de osv. har vi valgt å glosse: PEKhan, PEKhun, PEKde osv. Det må understrekes at selve pekingen kan utføres på andre måter enn ved det vanlige peketegnet, for eksempel ved bruk av tommelen eller hele hånden.
- Tegn som etterfølges med et peketegn som ikke har pronominell funksjon har vi valgt å glosse med en gloss for TEGNET + PEK.
Tegn som med sin bevegelsesretning viser hvem som handler og hvem som er mottaker for handlingen har vi valgt å glosse subjektet/objektet med små bokstaver, mens betydningen til selve tegnet glosses med store bokstaver. Likeledes når slike tegn har tilleggsbetydninger som vi på norsk ville ha uttrykt ved bruk av preposisjoner.
De ikke-manuelle komponentene er ikke tatt med, med unntak av noen nikk og hoderist. Når det gjelder hoderistning så har vi i glossingen valgt å benevne dette som ‘rist’.
Noen tegn har en betydning som på norsk må forklares med flere ord. Vi har valgt å markere dette ved å bruke lavt bindestrek mellom ordene.Vanlig bindestrek blir brukt der tegnet er påvirket av et eller flere andre tegn, som for eksempel når det snakkes om alder.
Kommentarer er satt i parentes.