Fordypning Modul 5

Resymé: Her gikk vi gjennom betydning av barnets stemme og det å snakke med barn. Barn skal få mene noe om sin egen situasjon og hvordan de ønsker å ha det i barnehage- og skolehverdagen.

Velg den videoforelesingen som dere vil jobbe med.

Tidsforbruk:

  • Beregn minimum to timer på arbeidsoppgaver knyttet til hver forelesning.

Arbeidsmetoder:

  • Det anbefales å arbeide i grupper
  • Bruk gjerne refleksjonsnotater og del dem med hverandre
  • Dersom det er nødvendig å prioritere, anbefales det å arbeide grundig med noen spørsmål, i stedet for å rekke over alle

Refleksjonsoppgaver:

Ressurser er i menyen til høyre på siden


Se Rita Karoline Olsens forelesning, Hvorfor og hvordan kan PPT snakke med barn i sakkyndighetsarbeidet? og Kristin Dypviks forelesning, Barnesamtalen- Barns rett- voksnes plikt

  1. Rita Karoline snakker om at barn har rett til å bli hørt, men også at de ikke blir hørt. Drøft hvordan din arbeidsplass kan legge til rette for at barn med særlige opplæringsbehov og barn med behov for spesialpedagogisk hjelp behov kan høres.
  2. Drøft prinsippene Kristin kommer med for samtaler med barn. Hvordan kan dere ta i bruk rådene hun kommer med i egen praksis?
  3. Kristins sier at voksne må både ha kunnskap om hvordan snakke med barn og kunnskap om det enkelte barnet. Hvordan kan vi samtale med barn på deres premisser?


Knut Ståle Tennfjord, Haram PPT

peker på viktigheten av kunnskap om barns rett til å bli hørt, og leders ansvar for tilrettelegging i å synliggjøre barns stemme. Drøft hvordan dette forholdet er på din arbeidsplass.


Ragnhild Kjærstad, Haram Kommune

sier hun syntes det er naturlig å være med å si noe om hva som er best for seg selv. Drøft dette utsagnet.


Svanhild Opheim, Strømskag, Frosta Barnehage

forteller om ulike måter å snakke med barn på, og gevinsten av dette. Hvilke rutiner har dere for barnesamtaler på din arbeidsplass, og hva bruker dere samtalene til?


Göran Forsgren, Statped

snakker om barn uten talespråk. Hvordan kan dere legge til rette for at barn som ikke bruker konvensjonelt talespråk eller som bruker ASK (alternativ og supplerende kommunikasjon) også blir hørt?