Modul 1 – Inkludering, anerkjennelse og medbestemmelse

I modul 1 skal vi snakke om viktige prinsipper for å få realisert Barnekonvensjonen og konvensjonen om mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD) i et inkluderende perspektiv. Det er disse to konvensjonene som danner utgangspunktet for denne nettressursen.

I denne modulen blir det snakket om generelle prinsipper om medbestemmelse og funksjonshemming, dette danner grunnlaget for å arbeide videre med Barnekonvensjonen og CRPD.

Retten til å bli hørt og medvirke går foran norsk lov når vi snakker om disse konvensjonene. Vi skal snakke om hvorfor det er viktig at barn skal være med å bestemme i saker som gjelder dem og hvordan miljøet på en skole kan bidra til at eleven i noen sammenhenger forblir funksjonshemmet fremfor å bidra til mestring.

Målet etter å ha vært gjennom denne modulen er at du skal få kunnskap om hvordan samfunnet har utviklet seg når det gjelder å inkludere barn i beslutninger som angår dem.

Vi gir deg også refleksjonsoppgaver/spørsmål knyttet til innholdet og vi anbefaler at du jobber med dem sammen med en kollega eller andre som tar denne nettressursen.

I denne modulen møter du også Oscar på 14 år, som er programlederen gjennom alle fem modulene. Han er en stødig fyr som representerer gruppen du jobber med – barna!