Fordypning Modul 1

Resymé:
I denne modulen har vi snakket vi om viktige prinsipper for å få realisert Barnekonvensjonen og konvensjonen om mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD).

Velg den videoforelesingen som dere vil jobbe med.

Tidsforbruk:

  • Beregn minimum to timer på arbeidsoppgaver knyttet til hver forelesning.

Arbeidsmetoder:

  • Det anbefales å arbeide i grupper
  • Bruk gjerne refleksjonsnotater og del dem med hverandre
  • Dersom det er nødvendig å prioritere, anbefales det å arbeide grundig med noen spørsmål, i stedet for å rekke over alle

Refleksjonsoppgaver:

Ressursene finnes i menyen til høyre på siden.


Se Øyvind Kvellos forelesning «Barn og unges deltakelse- brukermedvirkning».



Modell for medvirkning:

  1. Hvor befinner dagens praksis seg på skalaen for medvirkning for barn med særlige opplæringsbehov og barn med behov for spesialpedagogisk hjelp? 
  2. Hvor ønsker dere at praksisen for medvirkning for disse gruppene skal befinne seg om 6 måneder? 
  3. Lag en plan for hvordan dere skal komme dit. 

Han presenterer også 10 tegn på kvalitet i barnesamtaler. (Samtaler med barn kommer vi også tilbake til i modul 5.)

Hvilket kvalitetstegn synes dere dere lykkes dere best med i dag?

  1. Hvorfor dere lykkes med akkurat dette punktet?
  2. Hvilke samtaler gjennomfører dere med barn med særlige opplæringsbehov og barn med behov for spesialpedagogisk hjelp i dag?

Se Sidsel Holimans forelesning «Et inkluderende perspektiv i skole og barnehage»



Med utgangspunkt i det Sidsel Holiman presenterer. Ta utgangspunkt i begrepsparet funksjonsnedsettelse – funksjonshemming. 

  1. Hvilket syn dominerer på din arbeidsplass – tanken om funksjonsnedsettelse eller funksjonshemming?
  2. På hvilken måte påvirkes praksis for tilrettelegging og inkludering det av det dominerende synet?
  3. Salamanca erklæringen

    inneholder innledningsvis fem punkter om politikk og praksis for spesialundervisning. Her er punktene:

    Vi tror på og erklærer hermed at:

    • alle børn har en grundlæggende ret til uddannelse og skal have mulighed for at opnå og opretholde et acceptabelt læringsniveau
    • ethvert barn har unikke egenskaber, interesser, evner og læringsbehov
    • uddannelsessystemer og uddannelsesforløb skal indrettes og iværksættes på en sådan måde, at de tager hensyn til de store forskelle i egenskaber og behov
    • de, der har særlige uddannelsesmæssige behov, skal have adgang til almindelige skoler, som skal være i stand til at imødekomme deres behov ved at anvende en pædagogik, der er centreret omkring det enkelte barn
    • almindelige skoler, som har denne inklusive orientering, er det mest effektive middel tilat bekæmpe diskrimination, skabe trygge fællesskaber, bygge det inklusive samfund og opnå uddannelse for alle; desuden giver de langt de fleste børn en ordentlig uddannelse og forøger dermed hele uddannelsessystemets effektivitet og ressourceudnyttelse


    Repeter Honneths tre dimensjoner for anerkjennelse som er gjengitt i Sidsel Holimans forelesning.

    • Hvordan korresponderer disse med Salamanca-erklæringen om inkluderende fellesskap?
    • Hva innebærer påstanden om at skolen og barnehagens oppdrag om inkludering har en sterk etisk dimensjon?