Resymé:
Artikkel 12 i barnekonvensjonen sier at barn har rett til å bli hørt i saker som angår dem, og de kan med loven i hånda si at deres stemme skal bli hørt. 
Velg den videoforelesingen som dere vil jobbe med.
Tidsforbruk:
- Beregn minimum to timer på arbeidsoppgaver knyttet til hver forelesning.
 
Arbeidsmetoder:
- Det anbefales å arbeide i grupper
 - Bruk gjerne refleksjonsnotater og del dem med hverandre
 - Dersom det er nødvendig å prioritere, anbefales det å arbeide grundig med noen spørsmål, i stedet for å rekke over alle
 
Refleksjonsoppgaver:
Ressurser er i menyen til høyre på siden
Se Hadi Strømmen Liles forelesing Artikkel 12 i barnekonvensjon- retten til å bli hørt, Ungdomsrådet i Statpeds refleksjoner om hva det betyr for dem å bli hørt, Frosta barnehage, samtale med barnehagebarn og videoen om Sofie:
- Etter å ha hørt Hadi Strømmen Liles forelesing, hva mener dere Barnekonvensjones artikkel 12, innebærer i praksis?
 - Hvordan ivaretar dere barns rett til å bli hørt på din arbeidsplass?
 - Hvordan barnets stemme kan bli tydeligere i plandokumentene på egen arbeidsplass. Beskriv dette.
 - Hvordan kan et barns stemme og andre barns stemmer (barn som gruppe, eller representanter for barna) være i konflikt med hverandre i ulike situasjoner? Finn eksempler fra egen praksis
 
