Fordypning Modul 4

Resymé:
Artikkel 12 i barnekonvensjonen sier at barn har rett til å bli hørt i saker som angår dem, og de kan med loven i hånda si at deres stemme skal bli hørt. 

Velg den videoforelesingen som dere vil jobbe med.

Tidsforbruk:

  • Beregn minimum to timer på arbeidsoppgaver knyttet til hver forelesning.

Arbeidsmetoder:

  • Det anbefales å arbeide i grupper
  • Bruk gjerne refleksjonsnotater og del dem med hverandre
  • Dersom det er nødvendig å prioritere, anbefales det å arbeide grundig med noen spørsmål, i stedet for å rekke over alle

Refleksjonsoppgaver:

Ressurser er i menyen til høyre på siden


Se Hadi Strømmen Liles forelesing Artikkel 12 i barnekonvensjon- retten til å bli hørt, Ungdomsrådet i Statpeds refleksjoner om hva det betyr for dem å bli hørt, Frosta barnehage, samtale med barnehagebarn og videoen om Sofie:

  1. Etter å ha hørt Hadi Strømmen Liles forelesing, hva mener dere Barnekonvensjones artikkel 12, innebærer i praksis?
  2. Hvordan ivaretar dere barns rett til å bli hørt på din arbeidsplass?
  3. Hvordan barnets stemme kan bli tydeligere i plandokumentene på egen arbeidsplass. Beskriv dette.
  4. Hvordan kan et barns stemme og andre barns stemmer (barn som gruppe, eller representanter for barna) være i konflikt med hverandre i ulike situasjoner? Finn eksempler fra egen praksis