Resymé: Her har vi snakket om vurdering hva som er best for barnet i arbeid med inkludering og når det gjøres vurderingen av barns situasjon, også i spesialpedagogikken.
Velg den videoforelesingen som dere vil jobbe med.
Tidsforbruk:
- Beregn minimum to timer på arbeidsoppgaver knyttet til hver forelesning.
Arbeidsmetoder:
- Det anbefales å arbeide i grupper
- Bruk gjerne refleksjonsnotater og del dem med hverandre
- Dersom det er nødvendig å prioritere, anbefales det å arbeide grundig med noen spørsmål, i stedet for å rekke over alle
Refleksjonsoppgaver:
Ressurser er i menyen til høyre på siden
Se Hadis Strømmen Liles forelesning, «Artikkel 3 i barnekonvensjonen – vurdering av barnets beste».
- Hva forstår dere med barnets beste etter å ha hørt Hadis forelesing?
- Hvor langt dere er kommet i vurderinger av barnets beste på din arbeidsplass
- Dersom dere er i oppstart, lag en plan for å komme i gang.
- I vurderinger av barnets beste kan ulike momenter stå i motsetning til hverandre. Bruk General Comments nr. 14 sin liste over momenter, og drøft hvordan slike motsetninger kan komme til uttrykk og løses.
Les FNs barnekomite, General comments nr. 14, for utfyllende forståelse av Barnets beste prinsippet, eventuelt Utdanningsdirektoratets veileder for bruk av Barnekonvensjonen. De finner du under «Ressurser» i høyremenyen.
Se Sidsel Holimans forelesning «Et inkluderende perspektiv i skole og barnehage»
Med utgangspunkt i det Sidsel Holiman presenterer. Ta utgangspunkt i begrepsparet funksjonsnedsettelse – funksjonshemming.
- Hvilket syn dominerer på din arbeidsplass – tanken om funksjonsnedsettelse eller funksjonshemming?
- På hvilken måte påvirkes praksis for tilrettelegging og inkludering det av det dominerende synet?
Se Anne Berit Løkås forelesning, Systemarbeid i PPT
Anne- Berit Løkås har vist til at de på Ytre Helgeland har jobbet med en modell for at barnets stemme skal bli tydeligere i sakkyndighetsarbeidet.- Hvordan skal det som fremkommer i samtalene med barn presenteres i vurderingene?
- Drøft hvordan dere kan arbeide metodisk for å komme frem til vurderinger av barnets beste i sakkyndighetsarbeidet.