Barn blir for lite hørt! Stortingsmelding 6 (2019-2020), Tett på- tidlig innsats og inkluderende felleskap i barnehage, skole og SFO, som ble lansert 8.11.2019, viser til av at elevenes og foreldrenes stemme i for liten grad blir hørt. Den viser blant annet til elever som forteller til Barneombudet at de ikke medvirker til egen læring. Elevene opplever sjelden å medvirke i valget om å ha spesialundervisning eller når og hvordan undervisningen skal gjennomføres. Vår erfaring er at det i liten grad blir foretatt barnets beste vurderinger.
Modulene i denne nettressursen gir deg kunnskap og oppfordrer til refleksjon slik at du kan utvikle din kompetanse i arbeid med vurdering av barnets beste og barnets rett til å få uttrykke sin mening. Etter gjennomføringen vil du ha innspill og verktøy som du kan bruke i samtalen med barn, slik at de forteller deg hva de har utbytte av i sin tilrettelagte undervisning.
Etter å ha gjennomført ressursen skal du ha økt din kompetanse i hvordan du bruker Barnekonvensjonen artikkel 3 og 12 i samtalen med barn og unge:
- Det barnet forteller skal brukes i vurderinger
- Det barnet sier skal skrives ned og kvalitetssikres slik at vi vet at vi har
oppfattet riktig - Det barnet forteller skal brukes i begrunnelsen for hvorfor anbefalingene og vedtakene er slik de besluttes
- Barnet skal få tilbakemelding på hva det konkret har påvirket/medvirket til i sin egen sak
I tillegg til Barnekonvensjonen er også FN-konvensjonen om rettighetene til mennesker med nedsatt funksjonsevne viktig.
Nettressursen passer for alle som jobber med barn og unge.