Resymé:
Modul 2 gikk tettere på Barnekonvensjonen og konvensjonen om mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD), og sammenhengen mellom disse to.
Velg den videoforelesingen som dere vil jobbe med.
Tidsforbruk:
- Beregn minimum to timer på arbeidsoppgaver knyttet til hver forelesning.
Arbeidsmetoder:
- Det anbefales å arbeide i grupper
- Bruk gjerne refleksjonsnotater og del dem med hverandre
- Dersom det er nødvendig å prioritere, anbefales det å arbeide grundig med noen spørsmål, i stedet for å rekke over alle
Refleksjonsoppgaver:
Ressursene finnes i menyen til høyre på siden.Tone Mørk Introduksjon til Statpeds ståsted.
For å orientere deg i hva som finnes av opplæringstilbud både for barn, voksne og kommuner, se nettsiden til Sjumilssteget, presentasjon av masteremnet «Barnekonvensjon « på Vitenskapelig Høgskole samt Universitetet i Geneve sin master i «The right of the child».
Se Inga Bejer-Engh «Barn med funksjonsnedsettelse og spesialundervisning»
Spørsmål:
- Barneombudet peker på at når barn blir hørt er det ofte små justeringer de ønsker for å få et bedre læringsutbytte. Drøft dine erfaringer med dette.
Se Eivind Pedersen forelesning, Barnekonvensjonen»
Spørsmål:
- Hva forstår du med begrepet konvensjon?
- Drøft hva det betyr for din virksomhet at konvensjoner går foran norsk lov.
- Hvordan kan dere løfte konvensjonenes plass i det spesialpedagogiske arbeidet på din arbeidsplass?
Kjersti Skarstads forelesing «Konvensjon for mennesker med nedsatt funksjonsevne(CRPD)
Spørsmål:
- Kjersti Skarstad viser til at alle barn har like behov, men at barn trenger ulik tilnærming for å få oppfylt behovene. Drøft dette utsagnet gjennom praktiske eksempler fra egen arbeidsplass.
- Reflekter over hvorfor menneskerettighetsbrudd ikke blir oppdaget og definert som det i egen praksis.
Ellen Sandø, Norske rettighetsskoler, UNICEF
Ellen Sandø peker på 4 søyler i rettighetsskolene. Drøft det mulighetsrommet som ligger i å jobbe etter FNs Barnekonvensjon