Fordypning Modul 2

Resymé:
Modul 2 gikk tettere på Barnekonvensjonen og konvensjonen om mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD), og sammenhengen mellom disse to.  

Velg den videoforelesingen som dere vil jobbe med.

Tidsforbruk:

  • Beregn minimum to timer på arbeidsoppgaver knyttet til hver forelesning.

Arbeidsmetoder:

  • Det anbefales å arbeide i grupper
  • Bruk gjerne refleksjonsnotater og del dem med hverandre
  • Dersom det er nødvendig å prioritere, anbefales det å arbeide grundig med noen spørsmål, i stedet for å rekke over alle

Refleksjonsoppgaver:

Ressursene finnes i menyen til høyre på siden.

Tone Mørk Introduksjon til Statpeds ståsted.


For å orientere deg i hva som finnes av opplæringstilbud både for barn, voksne og kommuner, se nettsiden til Sjumilssteget, presentasjon av masteremnet «Barnekonvensjon « på Vitenskapelig Høgskole samt Universitetet i Geneve sin master i «The right of the child».  


Se Inga Bejer-Engh «Barn med funksjonsnedsettelse og spesialundervisning»

Spørsmål:

  1. Barneombudet peker på at når barn blir hørt er det ofte små justeringer de ønsker for å få et bedre læringsutbytte. Drøft dine erfaringer med dette.  

Se Eivind Pedersen forelesning, Barnekonvensjonen»

Spørsmål:

  1. Hva forstår du med begrepet konvensjon?
  2. Drøft hva det betyr for din virksomhet at konvensjoner går foran norsk lov.
  3. Hvordan kan dere løfte konvensjonenes plass i det spesialpedagogiske arbeidet på din arbeidsplass?

Kjersti Skarstads forelesing «Konvensjon for mennesker med nedsatt funksjonsevne(CRPD)

Spørsmål:

  1. Kjersti Skarstad viser til at alle barn har like behov, men at barn trenger ulik tilnærming for å få oppfylt behovene. Drøft dette utsagnet gjennom praktiske eksempler fra egen arbeidsplass. 
  2. Reflekter over hvorfor menneskerettighetsbrudd ikke blir oppdaget og definert som det i egen praksis.

Ellen Sandø, Norske rettighetsskoler, UNICEF

Ellen Sandø peker på 4 søyler i rettighetsskolene. Drøft det mulighetsrommet som ligger i å jobbe etter FNs Barnekonvensjon